تشریح فعالیت خانه خلاق و نوآوری کی‌پلاس؛

استارت‌آپ استودیوی یکپارچه‌ساز نشر و تولید محتوای فرهنگ و هنر دیجیتال

این روزها شرکت‌های خلاق زیادی در بحث نشر و تولید محتوای دیجیتال وجود دارد که ایده‌ها و فکرهای خلاق را در جهت درست آن به نتیجه مورد نظر می‌رساند. یکی از آن شرکت‌های خلاق، خانه خلاق و نوآوری کی‌پلاس است که با مدیریت خانم شرکت رضوی و مسؤولیت اجرایی دکتر زمان‌زاده با مجوز از ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در بهمن ۱۴۰۰ شروع به فعالیت کرده‌ است. مشروح گفتگوی مدیران کی پلاس را از روزنامه جام جم در اینجا می­خوانید؛

خانه خلاق و نوآوری، شتاب‌دهی نشر و تولید محتوای دیجیتال

این روزها شرکت‌های خلاق زیادی در بحث نشر و تولید محتوای دیجیتال وجود دارد که ایده‌ها و فکرهای خلاق را در جهت درست آن به نتیجه مورد نظر می‌رساند. یکی از آن شرکت‌های خلاق، خانه خلاق و نوآوری کی‌پلاس است که با مدیریت خانم شرکت رضوی و مسؤولیت اجرایی دکتر زمان‌زاده با مجوز از ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در بهمن ۱۴۰۰ شروع به فعالیت کرده‌ است. مشروح گفتگوی مدیران کی پلاس را از روزنامه جام جم در ادامه می­خوانید؛

 

فعالیت‌های خانه خلاق و نوآوری کی‌پلاس به زبان ساده

شرکت رضوی، مدیر خانه خلاق و نوآوری کی‌پلاس درباره فعالیت‌های خانه این‌طور توضیح می‌دهد: «در ابتدا باید درباره نام خانه توضیحاتی را ارائه کنم. نام کی‌پلاس از چند جهت استعاره معنایی خاص خودش را دارد. کی‌پلاس یعنی چه کسی، در چه زمانی می‌تواند از کلید خلاقیت و نوآوری خود استفاده کند تا به موفقیت دست پیدا کند. خانه خلاق و نوآوری ما به معنای ساده‌تر، از کسانی که ایده‌های خلاقانه‌ای در ذهن خود دارند، حمایت می‌کند و تلاش ما بر این است این ایده‌ها را به یک خروجی تجاری و سرگرم کننده برسانیم تا کاربر بتواند با حفظ حقوق مالکیت معنوی صاحبان آثار فرهنگ و هنر، از آن استفاده کند. ما در قالب استارت‌آپ استودیو از تیم‌های نشر و تولید محتوا، رسانه‌ای و استارت‌آپ‌های محتوای دیجیتال (بازی آنلاین، ویدئو سرگرمی، موسیقی، کتاب صوتی و پادکست) حمایت و استقبال می‌کنیم تا کارهای خودشان را در مسیرهای شتاب‌دهی و تجاری‌سازی خانه خلاق و نوآوری کی‌پلاس به نتیجه برسانند.» وی درباره چشم‌انداز گروه خود تا سال ۱۴۰۵ ضمن اشاره به این که ما امیداوریم تا آن سال به عنوان جذاب‌ترین‌های محتوای سرگرمی دیجیتال در خاورمیانه باشیم، یادآورمی‌شود: «این روزها دنیای دیجیتال در زندگی تمام ما نفوذ کرده‌است و روزانه اغلب مردم در مواجهه با اطلاعات متنوع و بدون منبع، دچار سردرگمی می‌شوند که این موضوع به مرور و در آینده‌ای نه چندان دور تبدیل به یکی از مشکلات اساسی ما در بحث اعتبار، صحت سنجی و ذخیره‌سازی و به اشتراک‌گذاری می‌شود. بنابراین تلاش ما بر این است در سال‌های آینده با عنوان هاب سرگرمی محتوای دیجیتال با حفظ حقوق مالکیت معنوی تولیدکنندگان محتوا و بازی دیجیتال، در بازارهای بین‌المللی و صادراتی در خاورمیانه به عنوان نماینده کوچکی در انتشار فرهنگ و هنر ایران زمین شناخته شویم.»

حمایت شما دقیقا چیست؟

خانه‌های خلاق و نوآوری با مجوز ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از تیم‌های استارت‌آپی حوزه‌های صنایع خلاق و فرهنگی در بخش‌های مختلفی حمایت می‌کنند؛ مانند حمایت‌های فضای کار اشتراکی، مالی، تجهیزاتی، حقوقی، نیرو، خدمت سربازی و بسیاری از موارد دیگر.

در این مورد مدیر اجرایی خانه خلاق و نوآوری کی‌پلاس، دکتر زمان‌زاده می‌گوید: «فعالان زیادی در اکوسیستم دانش‌بنیان و نوآوری وجود دارند که ابتدا توسط غربالگری اولیه شناسایی می‌شوند تا ایده‌های نوآورانه خود را ارائه و با مربیگری و حمایت به تولید و خروجی مناسبی برسانند. ما می‌توانیم برای کسانی که به خانه خلاق و نوآوری ما رجوع می‌کنند، باتوجه به ارزیابی نیاز، کمک کنیم. برای نمونه ما می‌توانیم از لحاظ حقوقی و اخذ مجوز کسب و کار و حمایت از تولید و نشر آثار حمایت کنیم و برای ایده‌پردازان عرصه تولید و نشر محتوای دیجیتال خلاق حامی زنجیره ارزش نشر و تولید باشیم. هدف ما حمایت از کسانی است که در طراحی، تولید و هوشمندسازی محتوای دیجیتال سرگرمی فعال هستند. برای نمونه نویسندگان کتاب، گویندگان، انیماتورها، بازی‌سازها، خوانندگان، پادکسترها، دوبلورها و دیگر عوامل تولید و نشر، که کارهای خلاق زیادی این روزها انجام می‌دهند. در این سال‌ها اینترنت و فضای مجازی دیجیتال بر سبک زندگی مردمان جهان تأثیری به سزا گذاشته، لذا نیاز به ابتکار و ابداع در تولید و نشر محتواهای دیجیتال موردنیاز به خصوص برای نسل‌های زد و آلفا (به خصوص دهه هشتادی‌ها و نودی ها) به شدت احساس می‌شود.»

 

حمایت

تا الان در قامت بخش‌خصوصی با تلاش همکاران‌مان در این مسیر پر پیچ و خم ایستاده‌ایم و به همین دلیل به حمایت‌های واقعی از تولید و انتشار محتوای دیجیتال به عنوان پیشران صادرات مبتنی بر دانش و فناوری نرم از سوی مسؤولان و نهادهای حکمران و تنظیم‌گر دولتی نیاز داریم. علاوه بر اینها تدوین سازوکار تسهیل و حمایت صادراتی و پوشش فرهنگی و هنری نسل‌های آینده به صورت برنامه‌ریزی شده و دقیق ضروری است. یکی از مواردی که ما به شدت نیاز داریم  مربوط به آشنایی جوانان، فضای مجازی و فرهنگ عمومی کشور با خانه‌های خلاق و نوآوری است تا دست‌کم نتیجه فعالیت تعداد زیادی از نوآوران و مبتکرین این حوزه را که درحال خلق اثر و تولید در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی هستند، برای صادرات و انتشار در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی آماده کند. خوب است با اشاعه و تبلیغ رسانه‌ای اثربخش، زمینه آشنایی کسانی را که از وجود خانه‌های خلاق و نوآوری آگاه نیستند، فراهم شود.

ما در خانه خلاق و نوآوری کی‌پلاس می‌توانیم با تقویت و یکپارچگی چهار بعدی سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، مغزافزاری و سا‌زمان‌افزاری در فرهنگ عمومی فضای مجازی و فعالیت‌های رسانه‌ای، با هدف معرفی محتواهای دیجیتال برای صادرات محصولات فرهنگی نرم و صنایع خلاق محتوایی گام بلندی برداریم و در نهایت با حمایت از جهش تولید اثربخش و مبتنی بر نیاز امروز و همچنین نسل‌ آینده، چرخه اقتصاد محتوا نیز بیشتر از قبل بچرخد.

 

وجه تمایز

رضوی عنوان می‌کند: «برای اولین بار در سطح جهانی کار بزرگی انجام دادیم که یک خواننده نابینا توسط گروه تولید کتاب صوتی ما موفق به ساخت و تهیه یک آلبوم کتاب صوتی انگیزشی شده که از این جهت می‌توان گفت ما با مشارکت افراد کم‌توان و ناتوان نیز می‌توانیم تولید کنیم. این همان مصداق مسؤولیت اجتماعی و فرهنگی در عرصه تولید است که بنگاه‌های تجاری و اقتصادی می‌توانند در این زمینه مشارکت و فعالیت کنند.»

وی می‌افزاید: «از طرفی ما نمی‌توانیم با شتاب تغییرات بدون حمایت از چرخه تولید مبتنی بر توان داخلی، حوزه‌ها و سبک‌های زیادی را پوشش بدهیم؛ چرا که دنیای دیجیتال، امروزه بسیار گسترده‌تر از قبل شده و نیاز به هم افزایی و دورنگری همه اکوسیستم دارد. بیشتر، ما به این فکر هستیم که برای نسل جدید تولیدات و بازنشرهای خوب محتوایی در حوزه‌های سرگرمی دیجیتال و نوآوری اجتماعی داشته باشیم .برای مثال در سال‌های گذشته کتاب و محصولات خاص و وزین منتشر شده که هنوز به همان سبک قدیمی خود باقی مانده‌اند. ما قصد داریم آنها را شناسایی و به سبک جدید تصویری، صوتی و دیجیتالی بازآفرینی، تولید و ترجمه به زبان‌های بین‌المللی صادر کنیم.»

 

*منبع: روزنامه جام جم

//isti.ir/ZJuu